tirsdag 15. mai 2012

Det er Norge som er bra, det er Norge som er best...

"Norge er verdens største danskebåt." - Torkjell Berulfsen.


Det er 17. Mai. Vår nasjonaldag. Med andre ord flagg, bunader, skrikende barn, drita russ og tonedøve skolekorps. Og sist men ikke minst; En nasjon som dyrker seg selv, sin iboende "norskhet" og sitt eget ego. Gro Harlem Brundtlands legendariske utsagn "Det er typisk norsk å være god" burde for lenge siden ha blitt erstattet med "Det er typisk norsk å være selvgod", men jeg er tydeligvis i en minoritet. Å være "norsk" er nemlig en kunstart. Og hvis du ikke behersker denne kunstarten til fingerspissene risikerer du fort å bli stemplet som "landssviker". Men det kan unngås. Det er bare å holde seg på god fot med de som har skjønt hva "norskhet" innebærer. De som "forsvarer" vår fagre nasjon mot eklinger, mens de gir noen av oss "landssvikere" en ekkel smak i kjeften. Det er bare å følge med, for vi vil vel alle bli gode nordmenn...?



"Gud er helnorsk han." - Rune Bratseth.



Nordmenn i ett nøtteskall. 7 milliarder mennesker på Jorden, 5 millioner nordmenn, og Gud må selvfølgelig være nordmann. Bare en nordmann kan få gåsehud av at Norge nevnes i en bisetning i en utenlandsk film, og samtidig innbille seg at Norge er universets sentrum. Vi liker å tenke på oss selv som viktige. Og ihvertfall på 17.Mai. Det er jo selveste grunnlovsdagen. Selv om enkelte nordmenn er litt sinna på den nå. Den har nemlig blitt endret. Landssvikerne fikk omsider viljen sin, skal vi tro enkelte "ekte nordmenn". Og som alle "ekte nordmenn" vet; Vi rører ikke grunnloven. Den er hellig. Skrevet i stein. Grunnloven er uforanderlig, og har vært det helt siden 1814!

Enkelte av oss "landssvikere" vil kanskje hevde at det motsatte er tilfelle, at Grunnloven forandres i takt med samfunnet, men det bør vi slutte med sporenstreks. Du blir ikke ekte nordmann på den måten. (Det finnes til og med "landssvikere" som er frekke nok til å hevde at grunnlovsendringen slett ikke er så mye å sutre om. Men vi "ekte nordmenn" lar oss ikke forlede av slikt marxistisk undertrykkende ræl, eller som noen kaller det; "Sunn fornuft"...)

"Ekte nordmenn" er nemlig glade i å klage. Og det burde vi kanskje. Vi lever tross alt i et stalinistisk/marxistisk diktatur. Det har jeg nemlig lært av "ekte nordmenn" som sitter på åpne sosiale medier, totalt usensurert og sutrer iherdig over at de blir kneblet. De samme "ekte nordmennene" som sitter på åpne sosiale medier, det letteste stedet i verden å overvåke, og diskuterer sin frykt for å bli overvåket. "Ekte nordmenn" blir ikke sengekamerater med enkel logikk med det første, noe du like gjerne kan legge deg på hjertet først som sist. Hvis du vil bli "ekte nordmann" vel og merke. "Ekte nordmenn" vet nemlig at denne pussige langstrakte geografiske byttingen langt mot nord er universets sentrum. Et moralsk overlegent utopia med Gud på sin side. En moralsk overlegenhet som dyrkes på 17.Mai. Den dagen hvor vi ikke bare er alle andre land og kulturer overlegne, men den dagen hvor vi virkelig gnir det inn.



"Det norske flagg vaier overalt hvor jeg kommer i verden." - Thorbjørn Jagland.



Vi liker vaiende flagg i Norge. Og vi liker å gå i tog. Og når vi har muligheten til å gå i tog med vaiende flagg, da er vi i vårt ess. Ta fra oss vår rett til å gå i tog med flagg, og du kan like gjerne kremere vår iboende "norskhet". Hvis det er noe som gjør oss opprørte går vi i tog. Hvis det er noe som har gjort oss triste og rørte bruker vi fakler, hvis det er noe vi er forbanna på bruker vi bannere og plakater med sinte slagord. Og når vi rett og slett trenger en påminnelse om vår egen fortreffelighet; Norske flagg. Vi skal nemlig være stolte av at vi er norske. Og som den "landssvikeren" jeg er, jeg sliter med logikken. Min "norskhet" er tross alt bare et resultat av at min far og mor fikk et amorøst innfall en eller annen gang i løpet av sommeren 73. Og for å være helt ærlig; Desto mindre jeg vet om detaljene, desto bedre.

Tingen med å være "stolt av å være norsk" er at det er alltid en eller annen skroting der ute som drar det en smule langt. "Stolt av å være norsk" vokser og blir ekkelt. Alle er vi nordmenn, men noen er ikke like "norske" som andre. Noen tar det på seg selv å definere hva som kan regnes som "norsk", og smaken i munnen blant oss "landssvikere" blir ekkel. De av oss som rett og slett ikke skjønner at hvit hud, 100% korrekt norsk, og kristen tro skal være kriterier for å kunne kalle deg "nordmann". Hvis 17. Mai skal være for "folket", bør ikke det også gjelde de med en smule mørkere fargetone i huden enn meg? (Det bør understrekes at jeg er oppsiktsvekkende bleik, så hvis alle som er mørkere enn meg i huden skal holde seg hjemme, blir det en ganske blodfattig nasjonaldag.)

Hvis "ekte nordmenn" får viljen sin vil med andre ord 17.Mai bli en ganske blek affære. Jeg blir likevel ikke stressa. Det som er så deilig ironisk er selvfølgelig at "ekte nordmenn" er en minoritet. Det er likevel holdninger der ute blant "mannen i gata" som jeg i hvertfall synes det er mer enn god nok grunn til å bli bekymret over. Og ikke minst flau over å bli titulert som "nordmann". Mennesker med holdninger som tenderer mot at "Et hvitt Norge er et harmonisk Norge" er rett og slett mennesker jeg vil ha meg frabedt å plasseres i samme kategori som. Og hvis det gjør meg til "landssviker" så er vel det et kors jeg må bære. Vi har vel alle vårt å slite med...



"Norge er et deilig land å reise til utlandet fra." - Jens Bjørneboe.



Nordmenn i utlandet... Når drita fulle nordmenn snubler over grensa og forventer å bli forstått på norsk så har jeg alltid lurt på en ting: Hva er det egentlig de synes om oss? Hvordan ser det gjennom øynene til en utenfra?

"Det viktigste er ikke å vinne, men å slå svenskene."

Jajamen. Vi liker ikke svenskene. Og beste måten å vise vårt iboende svenskehat på? Vi handler opp all maten, tobakken og spriten deres! Da Jesus i sin tid ble spikret opp på korset tror jeg ikke han så for seg at det skulle utløse påskens vakreste eventyr: "Den årlige Strømstad-rotbløyta." Norsk kultur på sitt beste. Det nærmeste vi kommer ett ekte vikingetokt. Plyndringen er riktignok erstattet med uvettig pengebruk, voldtektene er forhåpentligvis erstattet med drita full bilsex, og vi setter vel ikke landsbyer i fyr så vidt meg bekjent.

"Norsk moral er god eksport." - Kjell Magne Bondevik.

En vakker tanke Kjell-Pell-Pottittskrell, men ha meg tilgitt om jeg velger å ta den påstanden med et middels saltutvinningsanlegg. Noen som sa at nordmenn er selvgode? Til og med vår moral er uovertruffen. Nordmenn lyver ikke. Bløffer aldri. Og sprer selvfølgelig aldri dårlig dokumenterte påstander. Vel... Kjære Kjell Magne Bondevik: Norge er ett ganske lettlurt land. Og tingen med ett lettlurt land er at det som regel er befolket av lettlurte mennesker, som veldig ofte sluker det meste som serveres uansett hvor elendig begrunnet og dokumentert det er. Kombiner det med nordmenns forkjærlighet for å gå i tog, og "Freakshowet Norge" er en realitet.

"...næsten hver berørelse jeg er kommet i med disse folk, på et par undtagelser nær, har været mig ubehagelig." - H.C.Andersen.

Det er ganger jeg er tilbøyelig å være enig. Det som derimot er så bittert er at siden jeg slumper til å være født i dette landet blir det vanskelig å distansere seg. Det er ikke å komme unna, jeg deler dette landet med en god del... Vel... Idioter. (Jeg fant ikke ett penere ord. Æresord!) Og norske idioter er høylydte idioter.

"Når vettet går ut, kommer flosklene ramlende på kjøpet." - Marius Aanonlie.

Og 17.Mai er alles dag. Til og med idiotenes. Men det fine med en del idioter er at de sjelden setter seg inn i hva ting egentlig inneholder. Og siden den forestående grunnlovsendringen har fått MANGE idioter til å tilte i vater, er det vel et visst håp om at mange idioter ikke føler for å feire i år. Og tenk på det; Hvis du er overbevist om at du lever i verdens mest undertrykkende stalinist/marxistiske dødsdiktatur, hvor interressert ville du ha vært i å feire 17.Mai?



"Når jeg går inn i presidentpalassene, sier jeg til meg selv at jeg bare er en enkel gutt fra Molde." - Kjell Magne Bondevik.



Det er vel en av de mer sjarmerende aspektene ved å være nordmann. Ydmykheten. Vår stoiske evne til å aldri overreagere. Jordnærheten. Vår korrekte høflighet når vi diskuterer ting og tang.

"Nordmenn er sjeldent spontane før de får tenkt seg om." - Odd Eidem.

Nei vi er kanskje ikke det. Vi er et gjennomtenkt folk med en godt utviklet sans for fornuft. Det som en gang i tiden het "sunt bondevett". Det er det jeg alltid har elsket med dette rare landet. Roen. At vi tenker oss om før vi gjør eller sier noe vi senere kan komme til å angre på. Vi liker ihvertfall tanken på det. Det ujålete folket langt mot nord, som aldri dummer seg ut, fordi vi selvfølgelig tenker oss om både en og to ganger før vi slenger med leppa. Det er derfor når alt kommer til alt at vi alle er glade på en slik dag. Selveste grunnlovsdagen. Da vi fikk selvstyre. Eget storting. Egen konge. (Dansk riktignok, men pytt...)



"Mange nordmenn har et hetere seksuellt forhold til engelsk fotball enn de har til sin egen kone." - Stig Inge Bjørnebye.



Jeg skal virkelig ikke klage. Jeg lever i et rikt land, og kan ta del i mye som slett ikke er en selvfølge i andre deler av verden. Men stolt? For meg er stolthet noe jeg forbinder med noe jeg har prestert. Det at jeg er norsk er ikke noe jeg har prestert, det er bare landet jeg slumpet til å født i. Det gjør meg ikke bedre eller verre enn noen. Det styrer ikke min person, eller sier noe som helst om min personlighet eller karakter. Det eneste som betyr noe som helst er mine ord og handlinger.

"Å få lov til å bli født i Norge er på en måte som å vinne i Lotto." - Jens Stoltenberg.

Piss meg i øret, Jens. Å bli født er mye mer sensasjonellt enn å vinne i Lotto. Hvis du ikke tror meg kan du jo forsøke å regne ut oddsen for at du skal bli født? Tenk på følgende: Hvor stor er oddsen for at av alle menneskene på jorden skulle akkurat dine foreldre møtes, ha sex på et bestemt tidspunkt og skape akkurat deg? Livet er en matematisk umulighet, og et av de siste virkelige mirakler her i verden. Og det at du er født i Norge gjør deg priviligert. Ingen tvil om det. Men i det øyeblikket du tror at det gjør deg bedre enn andre mennesker i verden bør du stikke ut og vaske munnen (og hjernen!) med såpe. Da er du inne på det sporet som gjør det vondt og flaut å være nordmann. Selvgodheten. Og vi har ingen grunn til å være selvgode.

Det vi har er en grunn til å være takknemlige. Takknemlige for at vi har tak over hodet. Takknemlige for at vi slipper å gå til sengs sultne. Det er ikke mange år siden det slett ikke var en selvfølge her til lands. Vi er ikke bedre enn alle andre, vi slumper bare til å bo i ett land som kan ta vare på sine innbyggere relativt godt. Vi er heller ikke verdens navle. 5 millioner mennesker i Norge, 8 millioner mennesker i Paris. Oslo er i internasjonal skala en småby. Vi bør stikke fingeren i jorda og rett og slett innse at vi er ikke universets sentrum. Vi er ikke Guds utvalgte. Vi er ett snodig langstrakt land i utkanten av Europa, med ett folk som på sitt beste er varmt og inkluderende, og på sitt verste en gjeng bortskjemte, rasistiske og selvgode sytepaver. Omtrent som resten av verden med andre ord. Det finnes nemlig ikke "nordmenn", "svensker" eller "dansker" lengre. Bare "mennesker". "Mennesker" som har blitt uhyggelig intelligente, men dessverre ikke særlig kloke.

"Sammenligner vi oss med resten av verden, har nordmenn det veldig bra. Det er ikke fattigdom å ikke ha råd til en Gameboy." - Hilde Frafjord Johnson.

Nei, det er ikke det. Enten dere liker det eller ikke, Norge er en veldig liten del av en ganske stor verden. Og det skader ikke å se utover oss selv innimellom. Det er faktisk ganske ålreit. I verste fall kan vi faktisk oppleve å lære noe. Gratulerer så hjertelig med dagen.

"Norge er et paradis for kunnskapsløse professorer, virkelighetsfjerne nyhetsformidlere og umodne forfattere." - Georg Johannesen.









2 kommentarer: